Neutral Lies

Soms heb je van die muziek die je een korte periode, vrij onbewust toch veel draait. Als achtergrondmuziekje, maar ook om dieper naar te luisteren. De afgelopen week was dat voor mij het Franse Neutral Lies. Synthpop, niet te gelikt, electro invloeden. Voor de kenners een typische band voor het BOREDOMproduct label, waar ze dan ook hun muziek uitbrengen. Maar eerst maar even laten horen en zien waar het dan om gaat.

Daar waar de twee heren die achter Neutral Lies schuil gaan kennen elkaar al vanuit de schoolbanken in de jaren 80. Ze raakten letterlijk 1000 kilometer uit elkaar, maar vonden elkaar toch weer in de muziek. En in 2006 begon dan toch Neutral Lies, dat in 2010 dan haar debuutalbum uitbracht.

De nummers van Jean Francois Dean en Nicolas Delbarre werden algemeen goed ontvangen, zonder dat het nu direct groot werd. Het is met name het nummer In Your Neutral Eyes van dit album dat regelmatig rond zingt in mijn hoofd.

Wat drijft dat ik hier nu ineens weer wat meer naar luister? Ik zou willen dat ik de directe verklaring had. Maar het is wat mij betreft wel een band die wat meer aandacht verdient dan ze op het moment krijgt. Een band die binnen albums genoeg variatie weet aan te brengen, zonder daarbij het eigen geluid te verliezen.

Lang geleden schreef ik overigens een review over het singletje van bovenstaande clip. Die review is hier te vinden. Ik vond het ook toen al een fijn nummer, maar had nog wat twijfels over de zang als het gaat om een volledig album, nu ook dat bleek later dus gewoon goed uit te pakken.

Geef een reactie

